Инфо панел
:   Home  /  Хронологија  /  Полулежећи женски акт на дивану

Полулежећи женски акт на дивану

АКТОВИ „ЦРНКЕ ИЗ ПАРИЗА“

 

„У српском сликарству Шумановић је дао најимпозантнију скупину фигура нагих жена.“ Акт је одувек био велика инспирација уметника, која се наставља и у Шиду, где су слике на тему акта, по бројности одмах након пејзажа. У својој докторској дисертацији Димитрије Башичевић је закључио на основу техничког третмана, нагомиланих слојева боје и тоналитета да су први радови којима започиње Шидски период, управо актови.

При том мисли на актове настале у периоду 1932. до 1934. година. Циклус броји више од тридесет радова. Како није имао модел за акт, уметник је искористио оно што је имао на располагању. „црнке су по цртежима донетим из Париза“, који нажалост нису сачувани. Двадесетак актова је радио две године, пресликавајући и надсликавајући их. Тако су „настале те слике које ја називам зверским. Боја је преузела главну улогу на слици. Толико је слојева наноса боје, да слика делује попут рељефа. Тела девојака најчешће постављених у фотеље, скулпторски су моделована. Бели комад платна, дискретан детаљ присутан код свих актова. Све наведено уметник је поновио двадестак пута, што указује на постојање концепције.

Након ових седећих актова, у истом периоду, урадио је још неколико, у потпуно другом маниру. Боју своди на основну улогу. Занима га амбијент, наговештава нешто друго. На већини слика препознаје се иста дугокоса црнка. Како је убрзо након ових актова уметник отпочео циклус Купачице, уочавају се елементи и атмосфера својствени том циклусу који следи. Док поставља модел, уметник режира сцену. На ових неколико актова, уочава се слична сценографија, за коју често користи крпаре, драперије и прекриваче. Шумановић је „у малом“ режирао сцену која ће касније у Купачицама прерасти у велику позорницу. Модели више нису опуштени у фотељама, већ у неком покрету, радњи, па намештају чарапе, читају. Контура поново обавија актове, као 1926. и 1927. године у Паризу, и као што ће постати правило за Купачице.